piątek, 17 września 2021

Pustkowie Piktów: Odrodzenie

Pustkowie Piktów, osadzone w Erze Hyboryjskiej, znanej z kart opowiadań Roberta E. Howarda o Conanie, było moją pierwszą kampanią OD&D. W trakcie 9 intensywnych miesięcy roku 2016 poprowadziłem 50 sesji, w których uczestniczyło 16 graczy podzielonych na 3 drużyny. W świecie gry upłynęły blisko 2 lata. Efekty tamtych eksploracji można podziwiać na wspaniałej mapie, którą sporządził Oel (link) na podstawie moich mapek i raportów. Sam pomysł na setting zaczerpnąłem z podobnej kampanii, prowadzonej przed laty przez smartfoxa (link).

Kampania charakteryzowała się wysoką śmiertelnością postaci graczy. Spośród 83 postaci przetrwały jedynie 3 (Gerda, Kommodus i Anzelm), a kolejne 2 na tzw. słowo honoru (Mojżesz i Jesse), co daje marne 6%. Ta piątka kontynuowała przygody w kolejnych kampaniach – wpierw pojawiła się w Starym Świecie, a następnie wspierała Stowarzyszenie Umarłych Awanturników. Na chwilę obecną żyje już tylko Kommodus (który dosłużył się stopnia myrmidona, to jest szóstego poziomu).

Po pięciu latach postanowiłem wskrzesić przynajmniej część postaci i dać im drugą szansę. Przechodziłem przez kolejne raporty, sprawdzając, w jaki sposób dany bohater zginął oraz czy jego (lub jej) ciało się zachowało i trafiło na cmentarz. Przyjąłem następujące kryteria:

  • tylko postacie graczy (nadmieńmy, że u boku PC walczyła i poległa masa NPC)
  • ciała odniesione do fortu (wielu poległych bezceremonialnie porzucono w puszczy)
  • ciała zachowane w dobrym stanie (a więc nie pożarte przez dzikie zwierzęta, zmasakrowane przez Piktów, spalone, rozerwane na strzępy, zagubione itd.)
Później (po rozegraniu 5 sesji) rozszerzyłem kryteria, obejmując jeszcze:

  • ciała pochowane w dziczy (założyłem szansę, że zostaną ekshumowane i przeniesione do fortu)
  • ciała spławione rzeką do fortu (na łodziach lub tratwach – założyłem szansę, że zostaną wypatrzone z wieży)
W ten sposób wyselekcjonowałem łącznie 28 postaci, czyli 36% wszystkich zabitych, które musiały jeszcze przejść ostateczną próbę, a mianowicie szok rezurekcyjny, tzw. test withstand oparty na kondycji. Tej sztuki dokonało 17 postaci, co daje 61% odzyskanych ciał i 22% wszystkich zabitych. Co piąty poległy dostał zatem drugą szansę. Po zsumowaniu z wspomnianą wyżej piątką ocalonych, oznacza to, że kampanię na Pustkowiu Piktów przeżyło 26,5% postaci, co nie jest wcale najgorszym wynikiem.

Przetrwali: Septymiusz Aureliusz, Oktawian, Fryderyk Złotousty, Baltazar "Czarny Rycerz", Ronan Starszy, Bruno, Donal z Tusculum, Merkuriusz, Gerwazy, Tyberiusz, Egidiusz z Guissermont, Pintus, Gajusz, Jonasz, Bjorn, Narantuya, Wyrhołd

Nie przetrwali: Fiona, Malwina, Rafael, Barakus Mambo, Sharon, Petrus, Fiodor Fiodorowicz, Fabiusz, Thun, Maka Iver, Kevin Zanfdomuh

Co dalej? Ozdrowieńcy sformowali specjalny oddział i zostali wysłani w inny rejon królestwa Akwilonii. O ich przygodach opowiada nowa kampania: Rycerze Ziem Jałowych, z której raporty ukażą się wkrótce. FIGHT ON!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz