he does detect and remove traps easily. Therefore, whenever a Dwarf enters a space containing a trap, he simply puts it in the discard pile, ignoring the results of the trap, and freely picking up any treasure thereunder.
they note slanting passages, traps, shifting walls and new construction in underground setttings [Vol. I, s. 7]
Rezultat |
Bez zbroi (%) |
W zbroi
(%) |
No Effect |
22,23 |
52,79 |
Retreat one
space |
27,78 |
0 |
Retreat two
spaces |
38,88 |
22,22 |
Seriously
Wounded |
5,56 |
2,78 |
Killed! |
2,78 |
0 |
Najciekawszą (i z mojego punktu widzenia najbardziej przydatną) częścią suplementu jest rozszerzona lista potworów. Domyślnie należało nadpisać nowe wartości na starych kartach. Gygax wprowadził 16 nowych przeciwników (w podstawce jest ich 24). Większość z nich to klasyczne istoty fantastyczne, znane z mitów, legend i literatury, sprawdzą się zatem w każdym waniliowym settingu. W tytułowym lochu możemy przeto natknąć się na orka, wichta, demona lub bazyliszka.
Utrzymano zasadę, zakodowaną również w OD&D, że im głębiej pod ziemię, tym trudniej (np. demona spotkamy wyłącznie na szóstym, najgłębszym poziomie, orka tylko na pierwszym). Listę zagrożeń uzupełniają dwie nowe pułapki; jedna z nich pozbawi naszą postać czarów, druga zniszczy wszystkie skarby.
Tabelę potworów z podstawowej wersji Dungeon! zamieściłem już kilka miesięcy temu w moim pierwszym tekście poświęconym grze Megarry'ego (link). Poniżej przedstawiam wrogów z dodatku. Podaną liczbę należy uzyskać na 2d6 (z uwzględnieniem modyfikatorów), by potwór został wyeliminowany.
Bestiariusze Megarry'ego i Gygaxa stanowią znakomite źródło dla wszystkich, którzy chcą rozgrywać walki w sposób bardziej abstrakcyjny, w stylu Fantasy Combat Table z CHAINMAIL (link). Podane przez autorów liczby nie przekładają się czytelnie na parametry zaczepne i obronne z D&D (HD, AC), ale widać, że np. demony i smoki są potężne, orkowie słabi, a wichty średnie. Dla urozmaicenia można dodać potworom znane z D&D zdolności specjalne, np. odporność na niemagiczną broń (u nieumarłch i żywiołaków) lub magię (demon), wysysanie energii życiowej (nieumarli), petryfikujące spojrzenie (bazyliszek), ataki dystansowe (mantykora), uroki (harpia), zatrucia (wyvern), zionięcia (smok), wreszcie podwójne/potrójne/poczwórne obrażenia (demon, żywiołaki, sowoniedźwiedzie). Potwory, zwłaszcza te słabsze jak orkowie, gnolle lub zombie, mogą występować grupami. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na bazie 40 potworów adaptować kolejne znane z kart D&D lub tworzyć własne, unikalne monstra. FIGHT ON!
Monster |
Lightning |
Fire Ball |
Wizard |
Super Hero |
Hero |
Elf |
Zombie |
3 |
3 |
7 |
4 |
5 |
6 |
Orcs |
5 |
2 |
6 |
4 |
6 |
4 |
Gnolls |
4 |
4 |
7 |
5 |
8 |
6 |
Harpy |
3 |
3 |
5 |
6 |
7 |
7 |
Owl Bear |
4 |
4 |
9 |
4 |
6 |
7 |
Evil Priest |
7 |
7 |
8 |
6 |
7 |
8 |
Wight |
10 |
5 |
7 |
6 |
8 |
9 |
Manticore |
6 |
6 |
11 |
9 |
10 |
11 |
Wyvern |
8 |
8 |
9 |
8 |
10 |
10 |
Wraith |
6 |
6 |
8 |
8 |
9 |
10 |
Fire Elemental |
5 |
- |
12 |
9 |
10 |
12 |
White Dragon |
10 |
5 |
12 |
9 |
11 |
12 |
Spectre |
8 |
8 |
9 |
7 |
9 |
11 |
Demon |
9 |
- |
11 |
10 |
12 |
- |
Basilisk |
10 |
8 |
12 |
10 |
12 |
12 |
Earth
Elemental |
- |
6 |
- |
9 |
11 |
- |
Uproszczenie rozgrywki w Dungeon! czy też w różnych wariantach, które testowaliśmy, czyli właśnie przykładowo wprowadzenie zdolności, które po prostu działają bez konieczności ich testowania może się wydawać skierowaniem rozgrywki na zbyt prymitywne wody, ale w mojej ocenie to wyciąga na powierzchnię element rozgrywki (czy też ideę), który jest najistotniejszy - PRZYGODĘ. Obserwując rosnącą popularność OSRu widzę, że nie wszyscy dostrzegają ten priorytetowy element rozgrywki skupiając się zamiast tego na kwestiach zupełnie pobocznych.
OdpowiedzUsuńNie znam statystyk, ale odnoszę wrażenie, że wielu z tych propagatorów OSR nigdy nie grała w stare gry, a jeśli nawet, to nie były to mega-kampanie z prawdziwego zdarzenia.
UsuńPełna zgoda, że na pierwszy rzut oka to prymitywne i odrażające w oczach erpegowca - jak to, krasnolud wykrywa pułapki, elf nie gubi się w lesie, a sporne sytuacje rozstrzyga się za pomocą rzutu jedną bądź dwiema d6? A jednak, jak dobrze wiemy, przy dłuższym graniu jest to wręcz konieczne.